Badanie dna oka

Badanie dna oka to jedno z najczęściej wykonywanych badań w celu diagnostyki chorób oczu. Pozwala skutecznie ocenić stan narządu wzroku. Cała procedura odbywa się zazwyczaj poprzez wziernik oczny (oftalmoskop), który pozwala wpuścić do oka strumień światła docierający do jego dna. Na podstawie badania można ocenić stan ciała szklistego, siatkówki, naczyń krwionośnych, tarczy nerwu wzrokowego i plamki żółtej.

W przypadku badania dnia oka wskazaniem są wszystkie choroby związane z naczyniami i przewlekłe, takie jak: cukrzyca, miażdżyca oraz choroby neurologiczne typu udar mózgu czy zagrożenie wystąpienia guza wewnątrzgałkowego. Wskazaniem do wykonania badania są także ubytki w polu widzenia, osłabienie ostrości wzroku, zaburzenie widzenia barw, zaburzenia kontrastu w przypadku ciemnych i jasnych barw. Wskazaniami do wykonania badania dna oka jest także zaburzone odbieranie obrazu np. poprzez krzywienie się linii prostych, widzenie różnej wielkości przedmiotów jednym okiem mniejszych, a drugim większych, uczucie braku widzenia z jednej strony, widzenie nasilonych błysków światła czy czarnych punktów.

Specjaliści zalecają aby:

• po 40. roku życia wykonywać badanie dna oka raz na 3 lata,
  • między 50. a 60. rokiem życia badać dno oka raz na 2 lata,
  • po 60-tce badać się co najmniej raz w roku.

Profilaktyka pozwala na szybkie wykrycie zmian i podjęcie prawidłowego i skutecznego leczenia. Badanie dna oka jest kluczowe w diagnostyce wielu chorób układu wzrokowego. Dzięki niemu można rozpoznać większość schorzeń oka, zwłaszcza jego siatkówki (np. choroby plamki), błony naczyniowej (zapalenie, nowotwory), nerwu wzrokowego (zapalenie, jaskra) i ciałka szklistego (wylew krwi, zmętnienie).

Wskazania do badania dna oka

• występowania chorób, w których przebiegu dochodzi do zmian na dnie oka,
  • stosowania niektórych leków;
  • urazy czaszki;
  • bóle głowy;
  • choroby układu nerwowego, guzy wewnątrzczaszkowe;
  • zez u dzieci;
  • zaburzenia równowagi;
  • zaburzenia widzenia barw, ostrości widzenia czy ubytku w polu widzenia centralnego lub obwodowego.