Męty w ciele szklistym  diagnostyka i leczenie

Zmętnienie ciała szklistego (mydoesposia) bądź potocznie nazywane ,,męty ciała szklistego”, to choroba polegająca na tworzeniu się skupisk włókien kolagenowych, spowodowanych przez patologię żelu ciała szklistego.

Starzenie się ciała szklistego oka jest uznawane za najczęstszą przyczynę powstawania mętów. Skupiona forma ciała szklistego wraz z wiekiem ulega stopniowemu rozpływaniu, a wnętrze gałki ocznej zostaje zapełnione złogami i odpadkami. Ich obecność na drodze wiązki światła przechodzącej przez oko powoduje, że złogi rzucają cień na siatkówkę i uwidaczniają męty. Kolejnym czynnikiem prowadzącym do rozwoju choroby są procesy zwyrodnieniowe ciała szklistego. Prowadzą one do zmian w strukturze jego włókien kolagenowych.

Do innych przyczyn powstawania mętów można zaliczyć: wylewy krwi- spontaniczne lub pourazowe, ciała obce wewnątrzgałkowe, zapalenie nerwu wzrokowego czy ropne zapalenie ciała szklistego.

Częściej na obecność mętów w ciele szklistym skarżą się osoby krótkowzroczne, zwłaszcza z krótkowzrocznością degeneracyjną.

Czynniki ryzyka: wiek, wylew krwi w wyniku nadciśnienia tętniczego urazu oka, wysiękowa postać AMD, retinopatia cukrzycowa, krótkowzroczność degeneracyjna.

Podstawowym z objawów dolegliwości mętów ciała szklistego są widoczne w polu widzenia  “latające muszki”, zmętnienia. Z racji tego, że ciało szkliste złożone jest w większości z wody, stałe elementy pływają w nim swobodnie się poruszając. Czasami tylko na pewien czas znajdują się w polu widzenia, co sprawia trudności np. w czytaniu, ale zdarza się jednak, że miesiącami męty znajdują się w centralnym polu widzenia, a cierpiąca na tą przypadłość osoba odczuwa ulgę dopiero gdy przesuną się na skraj widzenia.

W przypadku występowania mętów w ciele szklistym w Centrum Okulistycznym OCULISTIC możemy podjąć jedną z kilku metod leczenia.

Sposoby leczenia mętów ciała szklistego w Centrum Okulistycznym OCULISTIC:

• krople do oczu zawierające jodek potasu,
    • witreoliza laserowa.

Zabieg witreolizy laserowej wykonywany w Centrum Okulistycznym OCULISTIC polega na kierowaniu promieniu lasera na zmętnienia, co doprowadza do ich rozbicia i odparowania. Decyzję o przeprowadzeniu zabiegu podejmuje lekarz.