Zakrzep żyły środkowej siatkówki (CRVO) i zakrzep gałęzi żyły środowej siatkówki (BRVO)- leczenie i diagnostyka.

Zakrzep – zamknięcie żył siatkówki to nagły stan objawiający się pogorszeniem widzenia i charakterystycznymi zmianami na dnie oka, które są łatwe do oceny w badaniu okulistycznym.

BRVO pojawia się najczęściej u osób powyżej 50 roku życia, ale dotyka też osoby młodsze. Zakrzep gałęzi żyły centralnej występuje aż trzykrotnie częściej, niż zakrzep żyły środkowej siatkówki- CRVO

Przyczyny BRVO i CRVO

Do przyczyn powstawania zakrzepów żył siatkówki należą:

• nadciśnienie tętnicze
  • miażdżyca
  • cukrzyca
  • hiperlipidemia
  • otyłość
  • zaburzenia układu krzepnięcia
  • choroby autoimmunologiczne
  • zaawansowany wiek
  • stosowanie niektórych leków antykoncepcyjnych
  • palenie tytoniu

Podstawowym objawem zakrzepu gałązki żyły jest nagłe pogorszenie ostrości w części górnej lub dolnej pola widzenia.

W przypadku zakrzepu żyły centralnej następuje nagłe pogorszenie ostrości w całym polu widzenia. Dynamika pojawiania się zmian oscyluje od kilku minut do kilku dni.

Diagnoza omawianych jednostek jest prosta i szybka. Wykorzystujemy do niej:

• badanie w lampie szczelinowej- po rozszerzeniu źrenic
  • OCT i/lub angioOCT
  •  w niektórych przypadkach angiografię fluoresceinową

U pacjentów zgłaszających się do Centrum Okulistycznego Oculistic i cierpiących na BRVO lub CRVO stosuje się bardzo skuteczną metodę leczenia polegającą na podawaniu iniekcji anty-VEGF do komory ciała szklistego (Lucentis, Eylea). Iniekcje podaje się w comiesięcznych odstępach stopniowo wydłużając odstępy między zastrzykami. Ponadto możliwe jest także zastosowanie laseroterapii ogniskowej.
Sposób leczenia jest ustalany indywidualnie w zależności od zaawansowania zmian.

W przypadku braku podjęcia szybkiego leczenia – iniekcjami anty-VEGF i/lub laseroterapią- zmiany są często nieodwracalne i mogą doprowadzać nawet do znacznego pogorszenia widzenia oraz groźnych  powikłań takich jak jaskra wtórna neowaskularna- często prowadząca do ślepoty, a czasem usunięcia gałki ocznej.

• W przypadku wystąpienia objawów nie zwlekaj z udaniem się do okulisty!
  • Osoby znajdujące się w grupie ryzyka powinny przynajmniej raz w roku udać się na badanie wzroku pod kątem choroby BRVO, CRVO
  • Wcześnie wykryta choroba daje lepsze rokowania na wyleczenie.
  • Młode kobiety przyjmujące przez dłuższy czas leki antykoncepcyjne są narażone na powstanie zakrzepów w naczyniach siatkówki

Anna Kołkowska

Kosmetolog, inżynier biomedyczny, akredytowany couch VCC – wiedza ze wszystkich tych dziedzin pozwala jej nawiązać właściwy kontakt ze swoimi Pacjentami, zapewnić im nie tylko komfort psychiczny podczas wykonywanych zabiegów, ale przede wszystkim dobrać odpowiednią do ich potrzeb terapię zabiegową. Jest miłośniczką holistycznego podejścia - łącząca wiedzę z pogranicza kosmetologii i medycyny. Jej atut to znajomość trendów w modzie, wizażu i stylizacji. Pasjonatka zaawansowanych technologii - stale doskonaląca swoje umiejętności.

Jakub Sobkiewicz

Terapeuta Spa & Wellness specjalizujący się w masażach orientalnych i ajurwedyjskich. Ukończył wiele szkoleń zabiegowych z najdalszych zakątków świata. Pasjonat technik samorozwoju, który wciąż poszukuje nowych inspiracji zawodowych. Obecnie zafascynowany zabiegami pielęgnacyjnymi na oko i jego okolice - wspiera nasze Centrum Leczenia Zespołu Suchego Oka wykonując m in. zabieg masażu oka z wykorzystaniem specjalnych olejów naturalnych. W pracy z Pacjentem cechuje go profesjonalizm, sumienność oraz uśmiech. Prywatnie fan sportu oraz dobrej muzyki.

dr n. med. Piotr Woźniak

Specjalizację z okulistyki uzyskał po odbyciu szkolenia specjalizacyjnego w  Klinice i Katedrze Okulistyki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.  Absolwent I Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Studiów Podyplomowych Medycyny Estetycznej WUM.  Stopień doktora nauk medycznych uzyskał na podstawie rozprawy pt. „Wybrane, nowoczesne  metody terapii stanów przewlekłych związanych z zaburzeniami powierzchni oka". Prowadził badania naukowe w  Katedrze Farmakologii Klinicznej Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu. Odbył staż chirurgii refrakcyjnej w London Vision Clinic. Członek  Międzynarodowego Stowarzyszenia Chirurgii Refrakcyjnej  International Society of Refractive Surgery (ISRS) w San Francisco.  Członek Amerykańskiej Akademii Okulistyki (AAO), Polskiego Towarzystwa Okulistycznego (PTO). Praktykę kliniczną zdobywał w Austrii, Brazylii oraz Turcji. Recenzent prac naukowych w anglojęzycznych czasopismach okulistycznych. Autor licznych wystąpień na kongresach krajowych i międzynarodowych. Zaangażowany w rozwój nowatorskich technologii obrazowania przedniego i tylnego odcinka oka.

Najkrótszy krok
do pierwszej wizyty!

Administratorem danych osobowych w powyższym formularzu jest Klinika Paczała. Podanie danych jest dobrowolne, jednak jeśli ich nie podasz, nie będziesz mógł wypełnić formularza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania twoich danych osobowych przez administratora i twoich uprawnieniach znajdziesz tutaj

Katarzyna Noskowicz

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Powstańców Śląskich we Wrocławiu oraz Politechniki Wrocławskiej na kierunku optyka - specjalizacja optometria.
Swoje praktyczne doświadczenie optometryczne z pacjentami zdobywa od 2014 roku badając wzrok we własnym gabinecie jak również współpracując z salonami optycznymi.
Specjalizuje się w badaniu wad refrakcji tzn. krótkowzroczności, dalekowzroczności oraz astygmatyzmu.
Regularnie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach, poznając aktualne nowości i rekomendacje w leczeniu chorób oczu.
Chętnie uczestniczy również w akcjach promocyjnych dotyczących ochrony zdrowia i popularyzacji świadomości o chorobach oczu.

dr n. med. Mariusz Budaj

OPTOMETRYSTA, absolwent Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu - stopień doktora w dyscyplinie nauki medyczne uzyskał w 2021r. FIZYK, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - tytuł magistra fizyki uzyskał w 2000r.
Ukończył studia podyplomowe w zakresie OPTYKI OKULAROWEJ w 2002r., OPTOMETRII w 2006r.
i NIESTACJONARNE STUDIUM METODOLOGII BADAŃ NAUKOWYCH w 2018r.
Ukończył liczne kursy szkolenia w zakresie optometrii, kontaktologii w kraju i za granicą, w tym organizowane przez producentów soczewek okularowych i soczewek kontaktowych.
Ukończył kursy polskiego języka migowego pierwszego i drugiego stopnia w Polskim Związku Głuchych.
Jest autorem i współautorem kilku publikacji naukowych.
Specjalizuje się w doborze soczewek kontaktowych miękkich, sztywnych(w tym RGP),protetycznych
w szczególności w zakresie dużych wad wzroku, doborze soczewek okularowych u osób słabosłyszących, doborze soczewek okularowych i pomocy optycznych u osób słabowidzących.
Prowadzi także prywatną praktykę optometryczną w Poznaniu.

lek. Natalia Michalewicz

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie na Wydziale Lekarskim II z sukcesem ukończyła kierunek lekarsko-dentystyczny uzyskując tytuł Lekarza Dentysty. Prywatnie i zawodowo ogromna pasjonatka  holistycznego podejścia do zdrowia.

W zakresie Medycyny Estetycznej i Przeciwstarzeniowej zwolenniczka poprawy wyglądu twarzy oraz opóźnienia procesu starzenia skóry w sposób jak najmniej inwazyjny, subtelny, ale wyraźny. Mocno osadzona w trendach beauty, które śledzi na kongresach adresowanych tylko dla lekarzy. Wykonuje między innymi zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego - wypełnianie bruzd nosowo-wargowych, linii marionetek czy też ust metodą klasyczną. Toksynę botulinową (botoks) wykorzystuje do pracy w obrębie zmarszczek poziomych i pionowych czoła, kurzych łapek czy też mięśni żwaczy Pacjenta.

W jej codziennej pracy medycyna estetyczna spotyka się ze stomatologią stanowiąc harmonijny byt. Likwidowanie problemów z bruksizmem czy wyrównywanie asymetrii po leczeniu ortodontycznym wad zgryzu u Pacjenta utwierdza ją w przekonaniu, że skóra pełna blasku w połączeniu ze zdrowym białym uśmiechem to duet, który mocno wpływa na jakość naszego życia i na relacje z innymi ludźmi.

Dyskrecja, empatia, wyrozumiałość, dbałość o detale, a także wyczucie estetyki piękna pozwala jej na zachowanie dobrej relacji na linii Pacjent-Lekarz.

Nie wiesz jaki zabieg wybrać?
Umów się na konsultację