Centralna surowicza retinopatia (CSR) – objawy, diagnostyka i leczenie

Centralna surowicza retinopatia (CSR) jest schorzeniem występującym najczęściej u osób w wieku między 30-50 rokiem życia. Spowodowana jest przeciekiem płynu surowiczego najczęściej pod plamkę żółtą. Objawia się pogorszeniem widzenia centralnego zazwyczaj w jednym oku, rzadziej obydwu,  zatarciem- zamgleniem centralnej części pola widzenia  i zmianą wielkości widzianych przedmiotów w porównaniu do oka zdrowego. Może trwać od kilku miesięcy do kilku lat. Występowanie choroby bardzo często wiąże się ze stresującym trybem życia.

Do niedawna choroba ta leczona była zachowawczo (krople, tabletki). W chwili obecnej dysponujemy skutecznymi metodami leczenia (iniekcja anty-VEGF, laseroterapia). Szybkie rozpoznanie i rozpoczęcie leczenia daje możliwość praktycznie pełnego wyleczenia tej choroby.

Choroba dotyka zazwyczaj mężczyzn w przedziale wiekowym od 30 do 50 roku życia. Nagłe pogorszenie ostrości widzenia jest najbardziej charakterystycznym objawem początku choroby surowiczej. Często zdarza się, że wywołana przez tą chorobę wada wzroku korygowana jest okularami przez co opóźnia to rozpoznanie choroby, a co za tym idzie- nie leczy przyczyny.
Pozostałe objawy, które mogą występować w tej chorobie, to między innymi:

• zaburzenia w widzeniu kontrastu,
  • dysfunkcje widzenia w ciemności,
  • dodatni wynik testu Amslera- krzywienie się obrazu,
  • paracentralny mroczek w badaniu pola widzenia.

W Centrum Okulistycznym OCULISTIC do diagnozy choroby używa się optycznej koherentnej tomografii (OCT), angio-OCT ewentualnie angiografi fluoresceinowej (AF). Dzięki wynikom uzyskanym w trakcie badań, lekarz okulista może ustalić tok leczenia.

Do leczenia centralnej retinopatii surowiczej wykorzystywane są różne metody, jednakże podstawowymi zabiegami wykonywanymi w Centrum Okulistycznym OCULISTIC są:

• iniekcje doszklistkowe – mają za zadanie przyspieszenie osuszenia wysięku i obkurczenie naczyń krwionośnych,
  • laseroterapia:
    – mikropulsowy laser żółty
    – laser ogniskowy krótkopulsowy, zielony
    – laser 2RT, regenerująco-odmładzający

• Centralna surowicza retinopatia dotyczy głównie mężczyzn w przedziale wiekowym 30-50 lat
  • Nadużywanie alkoholu, palenie papierosów, stres psychiczny oraz stosowanie steroidów nasila chorobę
  • Centralna surowicza retinopatia często atakuje tylko jedno oko. Pogorszenie ostrości widzenia jest rekompensowane przez drugie zdrowe oko, w wyniku czego choroba może przez długi czas rozwijać się niezauważona.
  • Nagłe pojawienie się wady wzroku szczególnie nadwzroczności (np. +1 D) powinna nas zaniepokoić i zmobilizować nas do jak najszybszej diagnostyki okulistycznej.

Anna Kołkowska

Kosmetolog, inżynier biomedyczny, akredytowany couch VCC – wiedza ze wszystkich tych dziedzin pozwala jej nawiązać właściwy kontakt ze swoimi Pacjentami, zapewnić im nie tylko komfort psychiczny podczas wykonywanych zabiegów, ale przede wszystkim dobrać odpowiednią do ich potrzeb terapię zabiegową. Jest miłośniczką holistycznego podejścia - łącząca wiedzę z pogranicza kosmetologii i medycyny. Jej atut to znajomość trendów w modzie, wizażu i stylizacji. Pasjonatka zaawansowanych technologii - stale doskonaląca swoje umiejętności.

Jakub Sobkiewicz

Terapeuta Spa & Wellness specjalizujący się w masażach orientalnych i ajurwedyjskich. Ukończył wiele szkoleń zabiegowych z najdalszych zakątków świata. Pasjonat technik samorozwoju, który wciąż poszukuje nowych inspiracji zawodowych. Obecnie zafascynowany zabiegami pielęgnacyjnymi na oko i jego okolice - wspiera nasze Centrum Leczenia Zespołu Suchego Oka wykonując m in. zabieg masażu oka z wykorzystaniem specjalnych olejów naturalnych. W pracy z Pacjentem cechuje go profesjonalizm, sumienność oraz uśmiech. Prywatnie fan sportu oraz dobrej muzyki.

dr n. med. Piotr Woźniak

Specjalizację z okulistyki uzyskał po odbyciu szkolenia specjalizacyjnego w  Klinice i Katedrze Okulistyki Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.  Absolwent I Wydziału Lekarskiego Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego oraz Studiów Podyplomowych Medycyny Estetycznej WUM.  Stopień doktora nauk medycznych uzyskał na podstawie rozprawy pt. „Wybrane, nowoczesne  metody terapii stanów przewlekłych związanych z zaburzeniami powierzchni oka". Prowadził badania naukowe w  Katedrze Farmakologii Klinicznej Uniwersytetu Medycznego w Wiedniu. Odbył staż chirurgii refrakcyjnej w London Vision Clinic. Członek  Międzynarodowego Stowarzyszenia Chirurgii Refrakcyjnej  International Society of Refractive Surgery (ISRS) w San Francisco.  Członek Amerykańskiej Akademii Okulistyki (AAO), Polskiego Towarzystwa Okulistycznego (PTO). Praktykę kliniczną zdobywał w Austrii, Brazylii oraz Turcji. Recenzent prac naukowych w anglojęzycznych czasopismach okulistycznych. Autor licznych wystąpień na kongresach krajowych i międzynarodowych. Zaangażowany w rozwój nowatorskich technologii obrazowania przedniego i tylnego odcinka oka.

Najkrótszy krok
do pierwszej wizyty!

Administratorem danych osobowych w powyższym formularzu jest Klinika Paczała. Podanie danych jest dobrowolne, jednak jeśli ich nie podasz, nie będziesz mógł wypełnić formularza. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania twoich danych osobowych przez administratora i twoich uprawnieniach znajdziesz tutaj

Katarzyna Noskowicz

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Powstańców Śląskich we Wrocławiu oraz Politechniki Wrocławskiej na kierunku optyka - specjalizacja optometria.
Swoje praktyczne doświadczenie optometryczne z pacjentami zdobywa od 2014 roku badając wzrok we własnym gabinecie jak również współpracując z salonami optycznymi.
Specjalizuje się w badaniu wad refrakcji tzn. krótkowzroczności, dalekowzroczności oraz astygmatyzmu.
Regularnie podnosi swoje kwalifikacje zawodowe uczestnicząc w licznych kursach i szkoleniach, poznając aktualne nowości i rekomendacje w leczeniu chorób oczu.
Chętnie uczestniczy również w akcjach promocyjnych dotyczących ochrony zdrowia i popularyzacji świadomości o chorobach oczu.

dr n. med. Mariusz Budaj

OPTOMETRYSTA, absolwent Uniwersytetu Medycznego im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu - stopień doktora w dyscyplinie nauki medyczne uzyskał w 2021r. FIZYK, absolwent Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu - tytuł magistra fizyki uzyskał w 2000r.
Ukończył studia podyplomowe w zakresie OPTYKI OKULAROWEJ w 2002r., OPTOMETRII w 2006r.
i NIESTACJONARNE STUDIUM METODOLOGII BADAŃ NAUKOWYCH w 2018r.
Ukończył liczne kursy szkolenia w zakresie optometrii, kontaktologii w kraju i za granicą, w tym organizowane przez producentów soczewek okularowych i soczewek kontaktowych.
Ukończył kursy polskiego języka migowego pierwszego i drugiego stopnia w Polskim Związku Głuchych.
Jest autorem i współautorem kilku publikacji naukowych.
Specjalizuje się w doborze soczewek kontaktowych miękkich, sztywnych(w tym RGP),protetycznych
w szczególności w zakresie dużych wad wzroku, doborze soczewek okularowych u osób słabosłyszących, doborze soczewek okularowych i pomocy optycznych u osób słabowidzących.
Prowadzi także prywatną praktykę optometryczną w Poznaniu.

lek. Natalia Michalewicz

Absolwentka Uniwersytetu Medycznego im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, gdzie na Wydziale Lekarskim II z sukcesem ukończyła kierunek lekarsko-dentystyczny uzyskując tytuł Lekarza Dentysty. Prywatnie i zawodowo ogromna pasjonatka  holistycznego podejścia do zdrowia.

W zakresie Medycyny Estetycznej i Przeciwstarzeniowej zwolenniczka poprawy wyglądu twarzy oraz opóźnienia procesu starzenia skóry w sposób jak najmniej inwazyjny, subtelny, ale wyraźny. Mocno osadzona w trendach beauty, które śledzi na kongresach adresowanych tylko dla lekarzy. Wykonuje między innymi zabiegi z użyciem kwasu hialuronowego - wypełnianie bruzd nosowo-wargowych, linii marionetek czy też ust metodą klasyczną. Toksynę botulinową (botoks) wykorzystuje do pracy w obrębie zmarszczek poziomych i pionowych czoła, kurzych łapek czy też mięśni żwaczy Pacjenta.

W jej codziennej pracy medycyna estetyczna spotyka się ze stomatologią stanowiąc harmonijny byt. Likwidowanie problemów z bruksizmem czy wyrównywanie asymetrii po leczeniu ortodontycznym wad zgryzu u Pacjenta utwierdza ją w przekonaniu, że skóra pełna blasku w połączeniu ze zdrowym białym uśmiechem to duet, który mocno wpływa na jakość naszego życia i na relacje z innymi ludźmi.

Dyskrecja, empatia, wyrozumiałość, dbałość o detale, a także wyczucie estetyki piękna pozwala jej na zachowanie dobrej relacji na linii Pacjent-Lekarz.

Nie wiesz jaki zabieg wybrać?
Umów się na konsultację