Zaćma – objawy, diagnostyka i leczenie

Zaćma, inaczej katarakta, to zmętnienie soczewki oka. Niestety zaćma w zaawansowanym stadium może prowadzić do całkowitej utraty wzroku. Zaćma powstaje poprzez zaburzenie procesów przemiany materii w oku, w wyniku czego dochodzi do utraty jej przejrzystości. Zaćma najczęściej pojawia się po 50. roku życia.

Do głównych przyczyn wywołujących chorobę przyczyniają się:

• terapia sterydami,
  • uraz oczu,
  • jaskra,
  • cukrzyca,
  • silne promieniowanie radioaktywne i ultrafioletowe.

Występują trzy rodzaje zaćmy – starcza, wrodzona i wikłająca. Przy zaćmie starczej występują objawy takie jak obniżenie jakości wzroku zarówno z bliska jak i daleka oraz różne stopnie zmętnienia. Zaćma wrodzona pojawia się od urodzenia lub rozwija w kilku pierwszych latach życia. Przyczyną zmętnienia soczewki są wówczas anomalie metaboliczne lub chromosomalne albo niepożądane leki przyjmowane przez kobietę będącą w ciąży.

Do objawów zaćmy należą:

• łzawienie,
  • słabe widzenie w słoneczny dzień,
  • zamazywanie się tekstu podczas czytania i pisania,
  • zmęczenie podczas czytania,
  • zamglone widzenie do dali,
  • podwójne widzenie w oczach,
  • pogorszenie ostrości widzenia w oddali (okulary nie wpływają na polepszenie wzroku),
  • patrzenie w nocy na źródła światła powodujące odczucie oślepienia.

Lekarz przeprowadza z pacjentem pogłębiony wywiad lekarski, w którym pyta o występowanie chorób oczu w rodzinie, czas występowania dolegliwości, ich nasilenie itd. W Centrum Okulistycznym OCULISTIC, do badania w kierunku zaćmy wykorzystuje się bardzo nowoczesny sprzęt do wziernikowania dna oka i biomikroskopu. Jeśli mamy już do czynienia z bardzo zaawansowanym stopniem choroby wykonuje się badania pod kątem innych dolegliwości. W tym celu przeprowadza się badanie ultrasonograficzne w projekcji B.

Sposób leczenia w dużej mierze zależy od stopnia zaawansowania zaćmy. Zawsze decyzję o kwalifikacji do leczenia podejmuje lekarz. Delikatną zaćmę można leczyć poprzez krople. W bardziej zaawansowanym stadium niezbędne jest leczenie operacyjne. By zapobiec śródoperacyjnemu zwężeniu źrenicy oka, pacjent otrzymuje niesteroidowe leki przeciwzapalne, na bazie diklofenaku. Jego właściwości hamują również procesy zapalne w obszarze oka, które mogą być konsekwencją interwencji chirurgicznej. Nowoczesne zabiegi leczenia zaćmy polegają na usunięciu tylko przedniej części soczewki lub rozbiciu jej zmętniałych części.

Coraz częściej w leczeniu wykorzystuje się soczewki kontaktowe. Dzięki nim następuje znaczna poprawa widzenia. Szczególnie młodzi pacjenci coraz częściej rezygnują z okularów na rzecz soczewek, nie tylko ze względów wizualnych, ale także wygody.

Po zabiegu pacjent musi stosować się do ściśle określonych wytycznych. Na pewno należy systematycznie sprawdzać ciśnienie wewnątrzgałkowe i unikać intensywnego wysiłku fizycznego.

• zaćma może prowadzić do całkowitej utraty wzroku,
  • w przypadku wystąpienia objawów, należy niezwłocznie zgłosić się do lekarza,
  • dzięki nowoczesnemu sprzętowi w Centrum OCULISTIC można szybko zdiagnozować chorobę, co zwiększa rokowanie na zachowanie wzroku.