Zakrzep żyły środkowej siatkówki (CRVO) i zakrzep gałęzi żyły środowej siatkówki (BRVO)- leczenie i diagnostyka.

Zakrzep – zamknięcie żył siatkówki to nagły stan objawiający się pogorszeniem widzenia i charakterystycznymi zmianami na dnie oka, które są łatwe do oceny w badaniu okulistycznym.

BRVO pojawia się najczęściej u osób powyżej 50 roku życia, ale dotyka też osoby młodsze. Zakrzep gałęzi żyły centralnej występuje aż trzykrotnie częściej, niż zakrzep żyły środkowej siatkówki- CRVO

Przyczyny BRVO i CRVO

Do przyczyn powstawania zakrzepów żył siatkówki należą:

• nadciśnienie tętnicze
  • miażdżyca
  • cukrzyca
  • hiperlipidemia
  • otyłość
  • zaburzenia układu krzepnięcia
  • choroby autoimmunologiczne
  • zaawansowany wiek
  • stosowanie niektórych leków antykoncepcyjnych
  • palenie tytoniu

Podstawowym objawem zakrzepu gałązki żyły jest nagłe pogorszenie ostrości w części górnej lub dolnej pola widzenia.

W przypadku zakrzepu żyły centralnej następuje nagłe pogorszenie ostrości w całym polu widzenia. Dynamika pojawiania się zmian oscyluje od kilku minut do kilku dni.

Diagnoza omawianych jednostek jest prosta i szybka. Wykorzystujemy do niej:

• badanie w lampie szczelinowej- po rozszerzeniu źrenic
  • OCT i/lub angioOCT
  •  w niektórych przypadkach angiografię fluoresceinową

U pacjentów zgłaszających się do Centrum Okulistycznego Oculistic i cierpiących na BRVO lub CRVO stosuje się bardzo skuteczną metodę leczenia polegającą na podawaniu iniekcji anty-VEGF do komory ciała szklistego (Lucentis, Eylea). Iniekcje podaje się w comiesięcznych odstępach stopniowo wydłużając odstępy między zastrzykami. Ponadto możliwe jest także zastosowanie laseroterapii ogniskowej.
Sposób leczenia jest ustalany indywidualnie w zależności od zaawansowania zmian.

W przypadku braku podjęcia szybkiego leczenia – iniekcjami anty-VEGF i/lub laseroterapią- zmiany są często nieodwracalne i mogą doprowadzać nawet do znacznego pogorszenia widzenia oraz groźnych  powikłań takich jak jaskra wtórna neowaskularna- często prowadząca do ślepoty, a czasem usunięcia gałki ocznej.

• W przypadku wystąpienia objawów nie zwlekaj z udaniem się do okulisty!
  • Osoby znajdujące się w grupie ryzyka powinny przynajmniej raz w roku udać się na badanie wzroku pod kątem choroby BRVO, CRVO
  • Wcześnie wykryta choroba daje lepsze rokowania na wyleczenie.
  • Młode kobiety przyjmujące przez dłuższy czas leki antykoncepcyjne są narażone na powstanie zakrzepów w naczyniach siatkówki