Zakrzep żyły środkowej siatkówki (CRVO) – objawy, leczenie i diagnostyka

Zakrzep żyły środkowej siatkówki CRVO powstaje w momencie, gdy dojdzie do zamknięcia światła głównej żyły siatkówki. Powstanie zakrzepu powoduje stwardnienie tętnicy środkowej siatkówki, która z kolei uciska ściany żył siatkówki prowadząc do zaburzeń w przepływie krwi. Z tego powodu pacjent zaczyna odczuwać wyraźne pogorszenie wzroku. Choroba występuje głównie u pacjentów w podeszłym wieku, po 65. roku życia. Występuje jeszcze postać niedokrwienną zakrzepu żyły środkowej siatkówki CRVO, która pojawia się u około 1/4 chorych.

Główną przyczyną rozwijającej się choroby jest wiek. W zależności od przyczyny choroby wdraża się różnorodne metody leczenia. Istnieje jeszcze wiele czynników powodujących CRVO :

• zaawansowany wiek,
  • cukrzyca,
  • otyłość,
  • stany zapalne naczyń,
  • nadciśnienie tętnicze,
  • stosowanie leków antykoncepcyjnych,
  • nadużywanie alkoholu i tytoniu,
  • choroby autoimmunologiczne.

Charakterystycznym objawem dla CRVO jest bezbolesne i stosunkowo nagłe pogorszenie wzroku. Gdy tylko wystąpi taki objaw należy zgłosić się do lekarza! W nasilonych przypadkach zakrzep żyły środkowej siatkówki CRVO wywołuje zaburzenia reakcji źrenicy. Świadczy to o dużym niedokrwieniu siatkówki.

W celu postawienia trafnej diagnozy w Centrum Okulistycznym OCULISTIC wykonuje się badanie dna oka. Podczas badania okulista z pewnością od razu zauważy kręte, poszerzone naczynia żylne i obrzęki zajmujące cały obszar siatkówki. Oprócz tego wykonuje się także badanie angiografii fluoresceinowej, które polega na podaniu kontrastu, ujawniającego patologiczne zmiany. Substancja ukazuje przepływ przez naczynia siatkówki, dzięki czemu można stwierdzić czy są one drożne czy też nie oraz na jakim etapie dochodzi do zakrzepu. Pojawiające się przecieki substancji sugerują rozwijanie się zmian chorobowych. W przypadku CRVO nie występuje „świecenie naczyń”. Choroba CRVO zajmuje znaczną część siatkówki a nawet jej całość w odróżnieniu od BRVO, które jest mniej rozległe.

Niestety mamy złą informacje dla pacjentów u których stwierdzi się CRVO. W tej chwili nie istnieje skuteczna metoda zapobiegania chorobie i jej leczenia. Aby zapobiec wystąpieniu CRVO należy wyeliminować występujące choroby przewlekłe prowadzące do powstawania schorzenia. W przypadku długo trwającego obrzęku plamki oraz neowaskularyzacji, stosuje się laseroterapię siatkówki (panfotokoagulacja siatkówki i fotokoagulacja ogniskowa). Centrum Okulistyczne OCULISTIC posiada najnowocześniejszy sprzęt do leczenia chorób związanych z układem wzrokowym. W naszym centrum wykorzystujemy 2 lasery: 2RT oraz laser Valon typu Multispot. Oba są w pełni bezpieczne dla pacjenta. Impulsy emitowane przez urządzenia skutecznie niszczą niedokrwione miejsca na siatkówce. Laseroterapia również zmniejsza obrzęk siatkówki, jednak w tym celu stosowane są głównie iniekcje doszklistkowe anty VEGF (Lucentis), z użyciem preparatów przeciwkrzepliwych oraz kortykosteroidów. Jeśli lekarz sugeruje zabieg laserowy nie warto się wahać, tego typu metoda leczenia jest bardzo bezpieczna, praktycznie bezbolesna, nie wywołuje powikłań, a ponadto jest bardzo skuteczna. Zabieg trwa zaledwie kilka minut, a pacjent nie wymaga długiej rekonwalescencji. Pierwsze efekty terapii powinny być widoczne po upłynięciu od 6 do 12 miesięcy. Nawet po zabiegu pacjent powinien pozostawać pod stałą kontrolą lekarza okulisty. Niestety CRVO często powraca. U 10% pacjentów w przeciągu 2 lat rozwija się kolejny zakrzep i następuje nawrót choroby.

• Szczególnie osoby u których występuje nadciśnienie są zagrożone zakrzepem żyły środkowej siatkówki CRVO. By zmniejszyć ryzyko wystąpienia choroby układu wzrokowego należy kompleksowo zadbać o dobry stan układu krążenia.
  • W przypadku wystąpienia objawów (nagłe pogorszenie wzroku) należy bezzwłocznie zgłosić się do okulisty.
  • W przeciągu 2 lat po wyleczeniu choroby u części chorych powstaje kolejny zakrzep, dlatego pacjent po zakończeniu terapii powinien być pod stałym nadzorem okulisty.

Co warto wiedzieć o laseroterapii 2RT i laserem Valon typu Multispot?

• Zabieg laserowy w Centrum OCULISTIC przebiega bardzo szybko i zwykle nie przekracza 10 minut.
  • Zabiegi są nieinwazyjne i bezpieczne.
  • Stosowane są również w takich schorzeniach jak retinopatia cukrzycowa i AMD.