Epidemiczne zapalenie rogówki – objawy, diagnostyka i leczenie

Epidemiczne zapalenie rogówki powstaje w wyniku działalności bakterii, wirusów i grzybów. Przez ich obecność powstają nacieki zapalane, które wpływają na przezroczystość rogówki. Rozwijający się stan zapalny często wywołuje duży ból, gdyż rogówka jest bardzo bogato ukrwiona i unaczyniona. Wystąpienie epidemicznego zapalenia rogówki może być także związane z obecnością antygenu alergizującego lub uszkodzeniem unerwienia rogówki. Wyróżnia się dwie postacie zapalenia rogówki: niewrzodziejącą i wrzodziejącą. Przyjmuje się, że:

• 85% zapaleń ma pochodzenie bakteryjne,
  • 10% wirusowe,
  • 2% grzybicze,
  • 2% alergiczne,
  • 1% neurotroficzne i pierwotniakowe.

Główny objaw to obrzęk fałdu półksiężycowego spojówki oraz mięska łzowego, w różnym stopniu występujący u wszystkich pacjentów. Może pojawić się także ropna wydzielina świadcząca o nadkażeniu bakteryjnym. Obrzęk powiek z towarzyszącym opadnięciem powieki górnej ma zwykle większe nasilenie w jednym oku. Jeżeli dochodzi do zajęcia rogówki, następuje to najczęściej po czwartym dniu infekcji. Objawem jest wówczas rozwój punktowych uszkodzeń nabłonka, które następnie powiększają się i przechodzą w nacieki podnabłonkowe. Ich występowanie może w znacznym stopniu upośledzać ostrość widzenia, a także być przyczyną rozszczepiania światła oraz światłowstrętu. Naszą czujność powinny wzbudzić ból, odczuwanie obecności w oku ciała obcego, sklepanie powiek ropną wydzieliną, światłowstręt i obniżenie ostrości widzenia.

Zapalenie rogówki jest na tyle charakterystyczne, że lekarz okulista bardzo szybko je rozpozna. Trudniejsze jest natomiast określenie podłoża choroby, które ma kluczowy wpływ na zastosowanie odpowiedniej metody leczenia. Należy przeprowadzić szeroki wywiad z pacjentem, który pozwoli wykluczyć zapalenie spojówek lub czerwonego oka. Z kolei testy laboratoryjne mogą wykazać obecność wirusów.

Niestety leczenie epidemicznego zapalenia rogówki jest trudne i wielu przypadkach niedostateczne. Niestety wciąż brak jest potwierdzonej skuteczności terapii antyadenowirusowej. Najczęściej stosuje się antybiotyki w kroplach, które mają za zadanie zwalczyć przedostające się bakterie. Leki niestety znacząco nie wpływają na leczenie, pomagają jedynie ukoić ból pacjenta i zapewnić mu nieco większy komfort. W ostrej fazie choroby zalecane jest także stosowanie kropli steroidowych. Niestety wokół tej metody powstało wiele kontrowersji, mówiących nawet o tym, że mogą one dawać krótkotrwałą ulgę, która jednak przyczynia się wręcz do rozszerzania zapalenia. Leczenie tego typu jest natomiast skuteczne w przypadkach z ciężkim zapaleniem rogówki, z odczynem zapalnym ze strony błony naczyniowej oraz z powstawaniem błon rzekomych spojówki.