Czym jest choroba dróg łzowych?

Choroba dróg łzowych najczęściej ujawnia się u niemowląt. Wada ta występują aż u 96% dzieci urodzonych prawidłowo, z czasem jednak ustępuje. Niekiedy zdarza się, że drogi łzowe pozostają zablokowane, co wymaga leczenia chirurgicznego. Zabieg powinien przeprowadzić doświadczony okulista, który podejmie się udrożnienia kanału. Podczas zabiegu podaje się dziecku znieczulenie ogólne lub miejscowe (zabieg wykonuję się przy obecności anestezjologa). Symptomem, jaki powinien nas zaniepokoić jest obecność ropy w worku spojówkowym dziecka, zaczerwienienie i ból w okolicach kanałów łzowych oraz łzawienie.

Nabyta niedrożność dróg łzowych

Niedrożność dróg łzowych może być również wynikiem:

• stanu zapalnego,
  • urazu,
  • odwinięcia się punktów łzowych,
  • zabiegów przeprowadzanych przez chirurga plastyka.

• bakterie,
  • wirusy,
  • chlamydie,

• zaczerwienienie i ból okolic kanalików łzowych,
  • łzawienie.

Leczenie odbywa się pod nadzorem okulisty w drodze konsultacji.

Przewlekłe zapalenie woreczka łzowego

Zapalenie woreczka łzowego praktycznie zawsze wiąże się z niedrożnością przewodu nosowo-łzowego, który łączy woreczek łzowy z jamą nosa.

• stałe łzawienie,
  • zaczerwienienie skóry,
  • bolesne uwypuklenie na bocznej ścianie nasady nosa.

W skrajnych nieleczonych przypadkach dochodzi do powstania ropnia woreczka łzowego.

W przypadku pojawienia się ropnia stosuje się antybiotyki miejscowo i ogólnie. W nabytej niedrożności dróg łzowych często konieczne staje się wykonanie chirurgicznego zespolenia woreczkowo-nosowego. Operacja musi być wykonana w wyspecjalizowanych ośrodkach okulistycznych zajmujących się drogami łzowymi.